Ako si vybrať pneumatiky

Údaje na bočnici pneumatiky:

 

Tento krátky popis vysvetľuje z akých častí sa skladá označenie pneumatiky a aký význam majú jednotlivé číslice alebo písmená.

Čo označenie 205/55 R 16 W vlastne znamená?

 

205 - Šírka pneumatky v milimetroch

55 - Profilové číslo v percentách

R - Konštrukcia pneumatiky (R = Radiálne pneumatiky)

16 - Priemer ráfika v palcoch

W - Symbol maximálnej rýchlosti (viď. tabuľka rýchlostných indexov)

 

Ďalšie značenie:

 

RF - zosilené prevedenie

XL - Extra Load - zvýšenie nosnosti (popisuje špeciálne zosilnené pneumatiky)

 

M+S - V porovnaní s bežnými pneumatikami majú tie so symbolom "M + S" vylepšené jazdné vlastnosti na snehu, predovšetkým potom záber a stabilizáciu pohybu. Vylepšenie vlastností je dosiahnuté vďaka dezénu, zmesi, alebo konštrukciu pneumatiky. Hoci symbol 'M + S' je všeobecne v rade európskych krajín považovaný za symbol zimných pneumatík, Uniroyal odporúča v teplotách pod 7 C použitie pneumatík so symbolom "Vločka-v-hore" s minimálnou hĺbkou dezénu 4 mm

 

"Vločka-v-hore" -  označuje zimnú pneumatiku podľa industriálneho štandardu založeného na americké definíciu zimných pneumatík. Takto označené pneumatiky majú mimoriadne dobré vlastnosti na snehu, ľadových cestách a za nízkych teplôt všeobecne pokiaľ ide o bezpečnosť a jazdné kontrolu. V teplotách pod 7 C odporúčame používanie výhradne zimných pneumatík so symbolom vločky na bočnici a hĺbke dezénu min. 4 mm.

 

 

 

 

NOSNOSŤ / RÝCHLOSŤ:


Nepreťažujte svoje pneumatiky - index nosnosti udáva nosnosť Vašej pneumatiky. Nosnosť pneumatiky x 2 nám udáva reálnu nosnosť osi Vášho vozidla (nájdete v technických dátach Vášho vozidla).

Tabuľka indexov nosnosti

 

,

 

 

Tabuľka indexov rýchlosti

 

 

 



Starostlivosť o tlak v pneumatikách:

 

 

Prečo starať o správny tlak v pneumatikách?

Nastavenie správneho tlaku v pneumatikách je veľmi dôležité, ako z hľadiska životnosti pneumatiky a spotreby PH, tak iz hľadiska jazdných vlastností a bezpečnosti.

Zlý tlak v pneumatike často spôsobuje jej poškodenie, zrýchľuje opotrebovanie dezénu až o 20%, zvyšuje spotrebu PH a nebezpečne menia jazdné vlastnosti vozidla, najmä stratou adhézie.

Tlak v pneumatikách predpisuje výrobca automobilu. Je uvedený v manuáli k vozidlu, alebo tiež často formou nálepky na viečku nádrže alebo stĺpiku dverí vodiča. Pri bežnej prevádzke kontrolujte tlak v pneumatike pravidelne zhruba 1x mesačne. Nezabudnite kontrolovať tlak v rezervnej pneumatike!

Na tlak v pneumatike má vplyv tiež okolitá teplota. Nižšia teplota vzduchu znižuje tlak v pneumatike a naopak.Na kolesách jednej osi musí byť tlak vždy rovnaký. Nízky tlak na prednej náprave spôsobuje nedotáčavosť, nízky tlak na zadnej náprave naopak pretáčavosť vozidla.

Správne zásady kontroly tlaku:

  • Kontrolujte tlak pravidelne, približne 1x mesačne
  • Kontrolu vykonávajte vždy za studena (pred jazdou)
  • Na kolesách jednej osi musí byť tlak vždy rovnaký, ale na prednej a zadnej osi sa môže líšiť
  • Nezabudnite na rezervnú pneumatiku
  • Nízka okolitá teplota v zime znižuje tlak v pneumatike
  • Čiapočku ventilu vždy dobre nasaďte tak, aby ho chránila pred prachom a nečistotou

 

 


 

Dátum výroby pneumatiky:


 

 

Všetky vyrobené pneumatiky nesú na bočnici takzvaný DOT kód. Tento kód udáva dátum výroby. Kód má štyri číslice. Dve prvé číslice udávajú týždeň výroby, druhé dve potom rok.

Príklad: kód 0112 teda zamení, že pneumatika bola vyrobená v januári 2012.

 

 
Summer tyres, Summer tires, Winter tyres, Winter tires, Tyre age, Tire sidewall, Tyre tips, Tire tips, Continental, Cars, Automotive, Storage, Tyre tests, Tire tests, Wheel, Size range, Safety, Weather, Summer, Conti, Technology, Tyre technology, Tir

 

 

Slovníček pojmov:

Aquaplaning
Strata kontaktu pneumatiky s mokrou vozovkou z dôvodu vytvorenia vodnej vrstvy medzi pneumatikou a vozovkou. Ten spôsobuje stratu adhézie (priľnavosti) pneumatík - vozidlo sa chová podobne ako pri jazde na ľade. Náš tip: nebrzdiť, ubrať plyn a vyčkať na znovuobnovenie kontaktu pneumatiky s vozovkou.

Adhézie
Priľnavosť pneumatiky k povrchu vozovky.Handling
Subjektívne hodnotenie správania pneumatiky za jazdy, najmä v zákrutách. Hodnotí sa napríklad rýchlosť reakcie pneumatiky na rýchlu zmenu smeru jazdy.

Silika
Hydratovaný oxid kremičitý, ktorý sa pridáva do zmesi behúňa (časť pneumatiky s vylisovaným vzorom, ktorá zaisťuje kontakt pneumatiky s vozovkou) pre zlepšenie jazdných vlastností. Výhodou pre zákazníka je podstatne kratšia brzdná dráha na mokrej vozovke aj lepšie adhézie pneumatiky pri zábere av zákrutách. Silika taktiež znižuje valivý odpor pneumatiky, a tým znižuje spotrebu pohonných hmôt.Profil pneumatiky
je percentuálním vyjadrením pomeru výšky profilu plášťa k jeho šírke

Priemer pneumatiky
Nominálny priemer príslušného disku v palcoch - vnútorný priemer pneumatiky

Šírka pneumatiky
šírka pneumatiky je uvedená v milimetroch

Smerové pneumatiky
každá pneumatika má šípkou označený smer otáčania (rotation)

Nosnostní / hmotnostný index
udáva aké maximálne zaťaženie môže jedna pneumatika uniesť

Rýchlostný index
udáva, na akú maximálnu rýchlosť je pneumatika stavaná

RF
(Z anglického výrazu Reinforced). Zosilnené prevedenie pneumatiky. Zvýšená nosnosť.

FR
Výstupok v pätovej oblasti pneumatiky, ktorý chráni ráfik proti poškodeniu - predovšetkým pri nešetrnom parkovaní pozdĺž obrubníka.

ML
Ochrana bočnice (gumový vystupujúci pásik na bočnici) - chráni bočnici pneumatiky pred poškodením najmä pri nešetrnom parkovaní pozdĺž obrubníka.

XL
Označenie pneumatiky so zvýšeným indexom nosnosti - ocenia najmä majitelia ťažkých vozidiel.

TWI index
(Tire Wear Index) - ukazovateľ opotrebenia. Gumový výstupok umiestnený vnútri ryhy vzorky pneumatiky, ktorý označuje povolenú minimálnu hĺbku samotného žliabku. Ak je tento výstupok v rovine s dezénom, je už pneumatika opotrebovaná

M + S
(Mud and Snow). Označenie zimných pneumatík, alebo celoročných pneumatík, ktoré možno podľa zákona používať iv zimnom období.

Symbol snehové vločky
Dodatočné značenie na pneumatike M + S, vločka je zárukou, že sa jedná o skutočné zimné pneumatiky, M + S vyhovie zákonu, nie bezpečnosti.

DOT
Kód vylisovaný na bočnici, ktorý udáva dátum výroby. Obsahuje štvorčíslie, kde prvé dve čísla znamenajú týždeň a posledné dve rok výroby

Bionika
Vedný odbor, ktorý využíva príkladov z prírody a aplikuje ich do moderných technológií (napríklad technológia výroby pneumatík). Príklad: Bionický profil - analógia z rozširujúcej sa tlapy mačkovitej šelmy pri doskoku.

Bionický profil
Konštrukčné vlastnosť pneumatiky, ktorá sa pri brzdení rozšíri ako mačacie labky a umožní výrazné skrátenie brzdnej dráhy (analogicky aj pri zábere a jazde v zákrutách). Vďaka rozšíreniu sa do kontaktnej plochy (medzi pneumatikou a vozovkou) dostáva viac gumy. Výhodou pre zákazníka je, okrem výrazné skrátenie brzdnej dráhy, menšie preklz pri zábere i lepšiu priľnavosť pneumatiky pri jazde v zákrutách.

Bionický sieť
Špeciálna zmes behúňa pneumatiky. V extrémnych situáciách (náhle brzdenie, prudké zatáčanie, rýchla akcelerácia) získava pneumatika výrazne vyššiu priľnavosť. Výhodou pre zákazníka je výrazné skrátenie brzdnej dráhy, lepší záber a bezpečnejšia jazda v zákrutách, a to všetko pri udržaní vysokej životnosti pneumatiky.

Behúň
Časť pneumatiky, ktorá je v kontakte s vozovkou

Bočnice
Časť pneumatiky medzi vzorkou a pätkou

Pätka plášťa
je spodná zosilnená časť plášťa, ktorá dosadá na ráfiku. Je k ráfiku pritláčaná tlakom vzduchu vo vnútri pneumatiky. Musí zabezpečiť vzduchotesnosť medzi plášťom a ráfikom

Run-Flat (SSR)
Pneumatiky so špeciálnou konštrukciu (zosilnenú bočnicu) umožňujúce aj dočasnú jazdu s defektom

Konštrukcia
Dnes prakticky všetky pneumatiky majú radiálne konštrukciu (značená: R), kedy sú vlákna kostry kolmá k smeru rotácie. Predtým bola využívaná najmä diagonálna konštrukcia (značená: D)

Valivý odpor
Schopnosť pneumatiky odrážať svoj prirodzený točivý pohyb. Čím nižší odpor valivého trenia, tým úspornejšie valenia pneumatiky, pretože je potrebné menej energie s výslednou úsporou pohonných hmôt a dlhšou životnosťou